پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان می تواند به نفع برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد

3ژوئن 2021 - گروهی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که اضافه وزن ندارند و کمتر از یک دهه است که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند از پیوند سلول های بنیادی استرومایی که از مغز استخوان آنها گرفته می شود، بهره مند شوند. این مطالعه درژورنال STEM CELLS Translational Medicineمنتشر شده است.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی در موسسه ی تحقیقات تکنولوژی سلولهای بنیادی و ژن Vinmec در هانوی، ویتنام، محققان ایمنی و ارزش درمانی بالقوه استفاده از سلولهای بنیادی استرومایی مغز استخوان را به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند. برای هر بیمار، سلول ها اتولوگ بودند یعنی از بدن خود بیمار گرفته شده بودند.

در مجموع 30 بیمار بزرگسال با شاخص های مختلف توده بدنی که سابقه دیابت نوع 2 آنها از یک تا 25 سال متغیر بود، برای مطالعه انتخاب شدند. هر کدام دو تزریق از سلول های بنیادی استرومایی به صورت داخل وریدی یا تزریق در شریانی که خون را به لوزالمعده می رساند، دریافت کردند.

محققان بیماران را به مدت 48 ساعت تحت نظر گرفتند و مجدداً آنها را در فواصل یک ماه، سه ماه ، شش ماه و یک سال بررسی کردند. در نتیجه ی این درمان، هیچ مشکل قابل توجهی در سلامت بیماران مشاهده نشد و به نظر می رسد که آنها از هر دو روش تزریق به یک اندازه بهره مند می شوند.

دکترLiem Nguyen ، مدیر تحقیقات در این موسسه، گفت: بیماران ما این روش را به خوبی تحمل كردند و پس از درمان كاهش كوتاه مدتی در سطح قندخون آنها مشاهده شد. ما همچنین دریافتیم که برخی از آنها به طور موقت می توانند دوز داروهای دیابت خود را کاهش دهند.

حدود 420 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، این اختلال حدود 90 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد که اغلب منجر به ناتوانی یا مرگ می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نمی توانند از انسولین تولید شده در بدن خود به خوبی استفاده کنند. افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم می تواند باعث بهبود این اختلال در برخی از افراد شود، اما بسیاری از افراد برای کنترل سطح قندخون خود باید انسولین یا دارو مصرف کنند.

بیماران در مطالعه Vinmec بر اساس داروهای دیابتی که قبل از تزریق سلول های بنیادی به طور منظم مصرف می کردند، در سه گروه طبقه بندی شدند. برخی از آنها سطح قند خون خود را فقط با انسولین کنترل می کردند. برخی دیگر داروهای دیگری غیر از انسولین مصرف می کردند و برخی دیگر ترکیبی از انسولین و داروهای دیگر را مصرف می کردند.

پس از دریافت درمان، بیش از نیمی از بیماران توانستند دوزهای داروهای دیابت خود را کاهش دهند.

دکتر نگوین گفت: آزمایش ما، برای اولین بار ارتباط بین موثر بودن پیوند سلولهای بنیادی استرومایی مغز استخوان اتولوگ را با شاخص توده بدن و مدت زمان ابتلا به دیابت 2، نشان داد. این روش درمانی ایمن است و راه را برای سایر آزمایشات بالینی برای کشف مزایای بالقوه این درمان برای بیماران غیر چاق که کمتر از 10 سال است که دچار دیابت نوع 2 شده اند، باز کرد.

سلولهای بنیادی استرومایی مغز استخوان که به آن سلولهای بنیادی مزانشیمی نیز گفته می شود، نقشی اساسی در پاسخ ایمنی بدن دارند و می توانند به سلولهای بافت پیوندی در هر ارگان تبدیل شوند. طی 50 سال گذشته، آنها به عنوان یک منبع سلولی همه کاره در زمینه ی پزشکی احیا کننده مورد استفاده قرار گرفته اند.

دکتر آنتونی آتالا، سردبیر مجله ی STEM CELLSTranslational Medicine، و مدیر موسسه پزشکی احیاکننده ویک فارست، گفت: نتایج این کارآزمایی بالینی تصادفی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و تزریق سلولهای بنیادی استرومایی مغز استخوان آنها دلگرم کننده است و به طور بالقوه ممکن است به زرادخانه درمان این بیماری مزمن که بسیاری از افراد را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، اضافه شود.موضوعی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است اثر کوتاه مدت این درمان در بیماران با سابقه دیابت نوع 2 کمتر از 10 سال و شاخص توده استخوان کمتر از 23 کیلوگرم بر متر مربع است. این کار فرصتی را برای تحقیقات بیشتر در آینده در این زمینه فراهم می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-bone-marrow-stem-cell-transplants.html